Tuesday, March 5, 2013

LAHAT DATU: KONSPIRASI ATAU REALITI?

Pada mulanya ia hanya suatu INSIDEN. Tetapi hari ini ia sudah bertukar menjadi "krisis". Soalnya, siapa akan menetapkan ia sebagai suatu INSIDEN atau KRISIS...? Tiada lain dan tidak bukan, para ahli teori yg bersepahan disana-sini...yg cuba memperlagakkan kepakaran dan keilmuan masing-masing. Ia dimarakkan lagi oleh kaki-kaki ketentong dan broker-broker murahan. Maka, konklusinya, wujudlah persetujuan bahawa kes pencerobohan di Lahat Datu adalah suatu "krisis"....

Tapi itu tidak penting... Yg penting, mengapa benda karut seperti ini boleh muncul secara tiba-tiba? Dimana silapnya? Mungkinkah kerana matapelajaran SEJARAH semakin dimertabatkan pada hari ini maka orang sudah tahu banyak perkara tentang sejarah salasilah keturunan dan darjat masing-masing? Dan, natijahnya, orang mulai menuntut "hak" masing-masing sesuai dgn pangkat dan darjat yg pernah tok-nenek mereka sandang dulu?

Ia kelihatan cukup mudah, bukan? Lantaran kerana tok-nenek, moyang atau "monyit" kita dahulu pernah menjadi raja, maka kita pun berhak menjadi raja...? Atau, paling tidak pun, berhak mendapat elaun kerabat atau beberapa bidang tanah atau lesen balak atau.........? Dalam ertikata lain, sistem monarki akan terus kekal berkuasa dan berpengaruh hingga kiamat....?

Hentikanlah pemikiran karut ini. Kuasa itu hanya milik Allah Taala. Jika Dia ingin memberikan kekuasaan kpd seseorang, akan diberikan-Nya dgn secara kemahabijaksanaan-Nya. Jika Dia ingin merentap kekuasaan itu dari milik seseorang, akan direntap-Nya dgn segala kemahakuasaan-Nya. Jadi, tuan-tuan yg masih berangan-angan utk menjadi raja atau sultan pada suatu hari nanti silalah melupakannya buat sementara waktu (jika tidak mampu melenyapkannya terus...). Tenangkan fikiran. Kita ini cuma makhluk Allah yg serba lemah, hina, daif dan alpa. Apa yg kita kejar hanyalah fantasi ciptaan materialisme. Kita mengejar kuasa demi membolot segala hazanah yg terdedah dan terkangkang didepan mata.... Itulah realitinya. Pada realitinya kita jarang jujur pada diri sendiri.... Dan, kita tidak akan puas dgn apa yg ada....!

LAHAT DATU yg dahulunya tenang kini telah menyaksikan pertumpahan darah. Semakin banyak nyawa yg dikorbankan atas nama "perjuangan suci". "SUCI"...? Benarkah ianya SUCI? Atau, kita telah dikeliru dan disesatkan oleh jiwa dan pendirian yg sesat? Cuba fikirkan fakta ini: Yg dibunuh ialah orang Islam; Yg membunuh ialah orang Islam; Yg terancam ialah umat Islam, watan milik Islam dan negara Islam. Jadi, kita masih mengganggap perkara ini sebagai suatu "perjuangan suci"...?


Setelah lebih 55 tahun merdeka, kedaulatan Malaysia mulai diuji oleh sejarah silam yg penuh dgn teka-teki....

Gambar ini menggambarkan wajah aristokrat kesultanan Sulu (diambil sebelum 1936)

Penjajahan Amerika Syarikat telah mengubah lanskap politik kesultanan Sulu utk selamanya....

Hari ini mereka menuntut "hak" mereka dikembalikan...

"Negara" mereka perlu dirampas kembali dari "penjajahan"...biar putih tulang......jgn putih mata...
 Apa yg dapat anda lihat dalam gambar diatas ialah: penjajahan telah merombak lanskap politik dan kewilayahan di rantau ini. Dan, bagaimana penjajahan terjadi? Mungkinkah ada konspirasi di peringkat tertinggi? Atau, anda sendiri yg menjemput mereka datang menjajah wilayah anda? Dalam kebanyakan hikayat raja-raja Melayu, sang penjajah tidaklah datang menjajah secara tiba-tiba. Sebaliknya ada faktor-faktor penting yg telah menyebabkan penjajahan terjadi. Ada susunan kronologi yg memperlihatkan bagaimana lenyapnya kuasa raja-raja Melayu atau mana-mana raja didunia ini. Antara faktor-faktor terpenting ialah raja-raja yg zalim, brutal dan menindas hak rakyat. Firaun telahpun dilenyapkan. Sultan Mahmud Shah (raja terakhir kerajaan Melayu Melaka) tumpas ditangan Portugis. Kesultanan Pagaruyung tewas dibawah tekanan rakyat yg bersekongkol dgn Belanda.... Bukalah buku sejarah dunia... Banyak pelajaran yg kita boleh belajar dari situ...

Namun begitu, dgn perkembangan neoimperialisme yg semakin canggih pada hari ini, kita tidak boleh menolak kemungkinan konspirasi diperingkat yg lebih tinggi. Teori konspirasi kadangkala terlalu bersifat kontroversial. Tetapi kita tidak disuruh utk mempercayai teori-teori seperti ini. Yg harus diperhatikan ialah cara kita bertingkahlaku dan berfikir sebagai seorang warganegara yg merdeka. Kita jangan mengambil mudah.  Jika kita melalaikannya, tidak mustahil bagi negara dan wilayah kita ini utk terjajah buat ke sekian kalinya. Nilai sebuah kemerdekaan adalah terlalu mahal. Lebih mahal lagi jika ia sudah terlepas ketangan orang lain. Jadikan Singapura dan tragedi Pulau Batu Putih sebagai pengajaran terbaik utk kita... Oleh demikian, Jangan sekali-kali memandang remeh soal kenegaraan, kedaulatan dan pengisian kemerdekaan.

Berbalik kpd tragedi di Lahat Datu, kita hendaklah "benar-benar" berhati-hati. Kita tidak tahu apa sebenarnya yg tersirat disebalik slogan-slogan yg diperjuangkan. Tetapi, diketika yg sama, kita tidak mahu Islam berperang dgn Islam. Atas nama apa sekalipun, tuntutan agama hendaklah didahulukan. Kita hidup berasaskan panduan Al-Quran dan Hadith. Jadi, mengapa tiba-tiba kita mengubah haluan? Kita jadi semakin jauh dari realiti. Dan, kita berani menolak ketetapan Allah Taala dlm menyelesaikan sesuatu isu yg menyentuh kepentingan umat Islam sedunia...?

Jadi, sebelum situasi menjadi kian parah dan terlanjur, pulanglah ke pangkal jalan. Dan, berundinglah secara paling matang berpandukan  roh Islam yg suci murni. Jangan biarkan golongan kafir menangguk di air yg keruh. Kelak kita sendiri menanggung bencananya. Pergunakan akal dgn betul. Agar kita selamat didunia dan di akhirat... Ws.. 

No comments:

Post a Comment