Sunday, August 5, 2012

BILA WAKTU DILEWATKAN 60 MINIT...

INI TERJADI sebaik sahaja Dr Mahathir mangambilalih pemerintahan negara. Zon waktu negara telah dilewatkan sebanyak 60 minit. Implikasinya, negara masih terus terang benderang walaupun sudah jam 7.15 malam bagi Semenanjung Malaysia. Maghrib masuk dlm lingkungan waktu antara jam 7.20 malam ke 7.35 malam. Waktu syuruk terkadang hingga jam 7.10 pagi.

Sewaktu kecil dulu, aku menuruti waktu yg asal. Aku bangun pagi utk ke sekolah seawal jam 5.15 pagi (atau 4.15 pagi mengikut zon waktu sekarang..) dan sudahpun berada di bilik darjah pada jam 7 pagi (atau 6 pagi mengikut waktu sekarang). Biasanya aku sampai kembali ke rumah sebelum jam 3 ptg (atau 4 ptg sekarang). Tapi, yg paling seronok ialah pada bulan Ramadhan. Kami adik-beradik sudahpun mengelilingi dulang hidangan seawal jam 6.15 ptg kerana sebentar lagi azan akan dilaungkan tanda masuk waktu berbuka...!

Itu kisah dahulukala. Tidak mungkin akan terulang lagi sehingga kiamat. Hari ini waktu berbuka puasa ialah antara jam 7.20 mlm ke 7.35 mlm. Kecuali jika aku sedang berada di Kuching. Apatahlagi kalau di Kota Kinabalu. Juga, tidak mungkin aku dapat duduk berkeliling dgn adik-beradik lagi seperti dulu. Hari ini mereka dikelilingi oleh anak2 cucu2 masing-masing. Masakan mereka punya waktu utk memikirkan apa yg pernah terjadi sewaktu kecil-kecil dulu....! 

Hari ini semuanya membawa diri jauh dalam wilayah serta rona kehidupan masing2. Jauh dibelenggu oleh batas dan sempadan ciptaan sendiri. Jauh terpenjara dalam gelanggang permasaalahan dan bebanan hidup yg tidak berkesudahan kecuali mati.. Apa yg ada didepan mata mereka ialah cabaran demi cabaran. Hinggakan nilai dan harga hidup ini (apatah lagi kisah2 sewaktu kecil) kian tersingkir dari hati nurani masing-masing....

Namun, bila mengenangkan zon waktu dahulu-dahulu, jelas sekali ia amat nostalgik. Terutama bagi mereka yg masih tajam ingatannya atau yg masih berupaya mengingati sejarah hidup masing2 dgn baik. Terkadang pengalaman2 inilah yg akan memperdekatkan kita dgn orang yg pernah singgah dlm kehidupan kita pada waktu yg silam. Mungkin orang2 itu sudah lama tiada. Namun kisah2 atau pengalaman2 lampau ada kalanya menjadi guru yg paling sejati. Dalam banyak hal, manusia akan didewasakan oleh pengalaman. Dan, pengalaman2 itu bertanggungjawab mengacu atau membentuk mentaliti individu melalu proses pra-sedar.

Bila waktu dilewatkan, maka muncullah rentak baru dlm pengalaman hidup kami adik-beradik... Dan, ia tidak akan berakhir hingga akhir hayat kami....!



 

No comments:

Post a Comment