Wednesday, December 22, 2010

DATO' SHAH RUKH KHAN

Bercakap soal seorang bangsa hindustan mendapat gelaran "DATO" dari orang Melayu, aku adalah salah seorang dari bangsa Melayu (itu) yang tidak sedikit pun merasa terkejut perut. Sebaliknya aku telah berjaya membuat satu kesimpulan mudah. Kalau aku menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif, bukan sekadar satu. Agaknya mungkin satu ratus atau satu ribu kesimpulan boleh disimpulkan. Kesimpulan tentang bagaimana nilai sebuah gelaran itu semakin jatuh tersembam ke bumi Melayu ini. Gelaran bukan lagi berasaskan jasa kebaktian. Sebaliknya ia kini lebih berlandaskan populariti, nilai pasaran, kuasa politik dan "mood" orang-orang yang empunya "kuasa" untuk memberi "gelaran".

Lebih mengharubirukan lagi. Orang yang sudah lama mati pun diberikan gelaran. Sebab, sewaktu hidup dahulu beliau tidak sempat menyambar gelaran itu. Mungkin gara-gara terlalu sibuk menyemai bakti dan menabur jasa. Maka tiadalah waktu untuk memikirkan soal remeh-temeh termasuk soal pangkat, darjat, gelaran. Lagipun, apalah yang ada pada pangkat, gelaran, kemuliaan, pemujaan dan darjat. Bukankah Allah Taala telah menegaskan bahawa bani Adam itu sama sahaja. Hanya iman dan takwa yang bakal membezakan "darjat" mereka dan menentukan untung nasib sebenar mereka didalam kubur dan di Akhirat kelak. Gelaran-gelaran dan darjat-darjat duniawi tidak lebih dari suatu tipu-daya semata-mata. Ia juga boleh menyebabkan wujud jurang sosial dalam masyarakat disamping menjuruskan orang terpesong jauh dari keinginannya yang murni dan hidup dalam kebenaran. Ia sekadar memperdayakan manusia. Tidak lebih dari itu.

Bagaimana dengan era Hang Tuah dahulunya? Memang sudah menjadi adat orang-orang Melayu di zaman itu (terutamanya dikalangan aristokrat atau ningrat) meletakkan nama anak masing-masing dengan gelaran-gelaran tersendiri. Gelaran "Tun", "Sang", "Hang", "Seri", "Wan", "Dang", "Tuan" dan macam-macam lagi sentiasa menghiasi nama-nama Melayu klasik secara silih berganti. Bacalah teks "SEJARAH MELAYU" kalau masih kabur. Malah suku kaum asli juga menggunakan gelaran-gelaran tertentu dalam masyarakatnya. Bacalah novel "Putera Gunung Tahan".

Ringkasnya, gelaran-gelaran itu menjadi identiti bagi individu-individu berkenaan. Peranan soaial (Social Role) bagi sesuatu gelaran itu hanya akan muncul di kemudian hari. Ini bermaksud seorang bayi yang diberi nama "Tun Ali" atau "Tun Perak" tidak mungkin terus menjadi Bendahara, Laksamana atau menyandang jawatan-jawatan penting lain dalam birokrasi. Sebaliknya ada kriteria-kriteria khusus yang membolehkan beliau menyandang pangkat itu bila cukup dewasa dan cukup tua. Antaranya, beliau perlu menjadi orang yang duduk dalam "lingkaran pengaruh dalaman" (inner circle). Sudah barang tentu beliau mempunyai pertalian yang paling rapat dengan pemerintah (sultan). Ada kalanya, beliau perlu menjadi "bapa mertua" kepada sultan. Barulah ada peluang cerah untuk jadi Bendahara Paduka Raja.

Ini memang terjadi di Korea. Pada tahun 1418 sewaktu King Sejong naik takhta sebagai raja bagi negara tersebut menggantikan ayahnya yang berundur diri, bapa mertuanya (yang sebelum itu menjawat sebagai menteri peperangan) telah dinaikkan pangkat sebagai perdana menteri. Malangnya usia beliau tidak panjang disebabkan jawatan itu. Menteri-menteri yang rata-rata terdiri dari puak konservatif telah berjaya mencipta satu konspirasi yang memaksa King Sejong menandatangani dikri hukuman bunuh ke atas bapa mertuanya sendiri. Bapa mertuanya itu dituduh bersubhat dengan pemerintah negara Cina. Hakikatnya, para menteri berkenaan takut kehilangan kuasa dan pengaruh. Ini kerana King Sejong dikenali sebagai seorang intelek yang cukup terpengaruh dengan konfucisme. Malahan beliau telah menubuhkan sebuah organisasi yang didokong oleh golongan cendekiawan aliran konfucisme. Golongan ini muncul sebagai ancaman utama bagi para menteri tua yang serba ortodok dan gila kuasa itu.

Beredar dari itu, hari ini aku lihat rentak-tari masyarakat kontemporari semakin mirip ke arah ortodoksi. Menciplak pemikiran-pemikiran tua golongan aristokrat terdahulu. Tidak cukup dengan itu. Aku perhatikan mereka juga ada kalanya bersifat cukup konservatif. Apabila disebut perkataan konservatif, ia bukan bermaksud "kolot", "ketinggalan zaman" atau "anti pembaharuan".

Apa itu konservatif? Konservatif bermaksud "mempertahankan" (to conserve) apa menjadi kepentingan (atau berkepentingan) demi kelangsungan hidup dan survival sesuatu kaum atau golongan. Mempertahankan dengan cara habis-habisan. Dan ini bukan perlakuan yang tidak tipikal. Hampir semua lapisan masyarakat memiliki ragam perangai yang hampir serupa. Saling mencetak-rompak mentaliti yang lain. Kalau tidak, mereka mungkin tidak selamat..

Berbalik kisah Shah Rukh Khan yang berjaya menambat hati orang Melayu hingga merangkul gelaran "Dato". P Ramlee yang dikatakan terlalu besar jasanya kepada persada seni negara hanya berjaya merangkul gelaran setelah lebih suku abad meninggal dunia. P Ramlee diberi darjah PSM atas bakti seninya kepada bangsa Melayu di sepanjang hidup. Tetapi Shah Rukh Khan diberi darjah kebesaran atas dasar apa? Bila agaknya Shah Rukh Khan telah membantu negara ini? Dalam bentuk apa? Dan bagaimana?

Apabila masyarakat bangun mempersoalkan kewajaran pemberian darjah kebesaran ini, itu bukan petanda mereka gemar menderhaka bagai Hang Jebat (atau Kasturi?). Sebaliknya ini membuktikan bahawa mereka cukup prihatin. Mereka turut bimbang dengan makna serta nilai di sebalik gelaran-gelaran yang diberi. Adakah kita sudah jadi terlalu materialistik? Segalanya harus dirangkumkan dan dipalitkan dengan gelaran dan darjat barulah masyarakat boleh membangun dan maju?

Shah Rukh Khan sudahpun rasa "bahagia" dengan darjah kebesarannya. Mungkin juga beliau sudah lupa di lemari atau rak baju yang mana digantungnya selempang dan buah pingat kebesaran itu. Bagi orang asing seperti beliau (yang memang sudah dikenali dinegaranya), gelaran-gelaran seperti itu bukanlah sesuatu yang beliau kejar. Yang diburunya ialah 'awards' serta peluang untuk terus menjadi aktor dalam filem-filem seterusnya. Kerana, hanya dengan berlakun barulah beliau dapat menanggung makan-minum anak-anak dan isterinya. Jika tidak berlakun, pasti beliau sekeluarga akan hidup melarat jika tidak mati kelaparan.

Oleh itu, aku fikir eloklah orang-orang Melayu jangan terlalu bersedih dengan apa yang terjadi. Manusia datang dan pergi. Sebagaimana manusia, pangkat dan darjat juga akan datang dan pergi. Yang tinggal hanya amalan. Ia pasti akan menemani kita sewaktu didalam kubur nanti. Ia akan datang tetapi tidak pergi - hingga hari Kiamat.






No comments:

Post a Comment