Thursday, December 2, 2010

WAYANG KULIT

Ketika di sekolah rendah, aku telah diajak pergi oleh Paksu Wahid (cuma setahun lebih tua dari aku..) menonton wayangkulit (di Kampong Alai), lebih-kurang 3 km dari rumah nenekku di Kampong Tasek, Segamat. Ia bersempena dengan suatu majlis perkahwinan seorang penduduk (dari keluarga Jawa tempatan) di kampong itu. Itulah pertamakali dalam hidup aku menonton wayangkulit secara "live". Sebelum itu aku cuma biasa dengan kuda kepang. Wayangkulit itu berlangsung selama 3 malam berturut-turut. Tapi aku cuma sempat menonton buat satu malam sahaja, iaitu malam pertama.

Waktu itu aku memang buta sastera. Jadi, apalah yang diharapkan pada budak yang baru darjah 5 untuk menghadam apa yang dihidang? Aku cuma kenal sastera bila di tingkatan 1. Tapi masih jelas di ingatanku bagaimana keadaan sebenar persembahan wayang kulit pada ketika itu. Peralatan yang digunakan ialah layar putih, lampu minyak gas, pondok persembahan yang didirikan khas untuk maksud itu. Watak-watak diperbuat dari kulit yang di reka rapi. Tok dalang menyampaikan bait-bait dialog watak-watak dalam bahasa Jawa yang agak kuno diiringi oleh musik serunai, gendang, gong dan lain-lain.

Malam itu barulah aku tahu siapa itu Seri Rama, Sang Rajuna Tapa (beruk sumpahan) dan lain-lain. Dalam perjalanan pulang ke rumah aku sempat berborak dengan Paksu berhubung watak-watak tadi. Kami juga bercakap soal watak-watak protagonis dan antagonis selain dari kegelian kami terhadap bait-bait dialog yang telah diperdengarkan oleh Tok Dalang yang pekat berbahasa Jawa itu. Agak sulit difahami jalan ceritanya disebabkan kejahilan kami terhadap sastera serta kata-kata yang digunakan oleh Tok Dalang tadi.

Tapi pengalaman ini cukup berharga buat seorang budak yang baru berusia 11 tahun. Selama ini aku cuma kagum dengan kisah-kisah Panji Semerang dan lain-lain. Terutamanya kisah Laksamana Tun Tuah (kerana Paksu ada "smuggled" teks tersebut entah dari mana-mana..). Malangnya aku bukan jenis manusia yang rajin membaca. Jadi, aku tak sempat menghabiskan bacaan sebelum teks itu lesap entah kemana. Tapi Paksu sempat membaca sampai habis. Jadi, puaslah aku dikelentongnya!

Keesokannya kami masih tidak betah dari bersembang soal wayangkulit malam tadi. Kami juga berbincang samaada mahu menyambung tontonan pada malam ini atau tidak. Malangnya tempat tersebut adalah terlalu (kalau diukur pada jarak berjalan kaki sejauh 3 km melalui denai kampong dan belukar serta umur kami yang masih agak rendah..) dan nenek tidak gemar kami merayau-rayau di waktu malam. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk membatalkan saja rancangan itu bagi menghindarkan leteran nenek.

Hari ini wayangkulit boleh ditonton melalui television, Internet dan lain-lain media. Malangnya aku tidak pernah berpeluang melihat ianya disampaikan dalam bahasa Jawa pekat seperti di darjah 5 dahulu. Hari ini wayangkulit didominasi oleh tok-tok dalang Kelantan. Menggunakan spotlight serta peralatan-peralatan audio-visual tambahan selain musik tradisional. Ada kalanya ceritanya bukan berasaskan Hikayat Seri Rama atau sastera klasik. Tok-tok dalang sekarang telah mengambil inisiatif menggunakan cereka-cereka modern berunsurkan isu-isu masyarakat kontemporari. Tapi ia telah meninggalkan kesan yang berbeza. Mungkinkah ini yang telah menyebabkan orang-orang sekarang kurang berminat kepada wayangkulit?


No comments:

Post a Comment