Thursday, April 14, 2011

13 MEI 1969

KISAH BERMULA. Ketika itu aku bersekolah di Segamat dan masih menumpang (di rumah Makcik Timah) di Jalan Hassan. Semua orang tahu (dan PERLU AMBIL TAHU jika belum tahu) apa itu 13 Mei 1969. Ia bukan suatu tarikh keramat. Sebaliknya ia merupakan tarikh dimana negara ini hampir-hampir kiamat gara-gara krisis perkauman yang agak melampaui batas. Dan pemerintah terpaksa mengistiharkan dharurat seluruh negara untuk menangani bencana ini. Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) telah diwujudkan dan dipengerusikan oleh Tun Razak untuk mengatur strategi bagi merungkai permasalahan dan isu perkauman di negara ini.

Antara strategi-strategi serta-merta dalam konteks perundangan ialah penguatkuasaan dan penyemakan Akta Hasutan 1948, penguatkuasaan Akta Mesin Cetak 1948, Akta Ketenteraman Awan 1958, Akta Kawasan Larangan dan Tempat Larangan 1959, Akta dan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) diikuti dengan penggubalan Akta Senjata Api 1971, Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971. Banyak lagi akta-akta yang dibabitkan dalam konteks ini. Mungkin inilah pertamakali pemerintah terpaksa membongkar sebanyak mungkin akta-akta yang selama ini menjadi makanan lipas dan cacing buku disamping merangka rang undang-undang baru untuk memastikan tragedi buruk ini tidak berulang lagi.

Itu dalam konteks perundangan. Pemerintah juga terpaksa mencipta banyak lagi strategi demi memulihkan kepercayaan masyarakat terhadap keupayaan gabungan partai Perikatan mentadbir negara. Dalam konteks politik, seingat aku, Perikatan (simbol Kapal Layar) telah ditukar kepada Barisan Nasional (simbol dacing) dengan menyerapkan partai-partai pembangkang terkuat termasuk PAS, Gerakan, SUPP dan banyak lagi.

Ini mungkin taktik Tun Razak untuk meraih kembali pengaruh (dalam menyelesaikan krisis politik serta kegagalan Perikatan mendapat majoriti di Parlimen). Jika tidak, Perikatan akan kehilangan mandat penuh untuk memerintah negara ini. Jika keadaan dibiarkan meruncing (dan jika ditakdirkan Gerakan, PAS dan partai-partai lain tidak berminat menganggotai BN), BN tidak akan pernah wujud. Disamping itu, Perikatan mungkin tiada pilihan melainkan menubuhkan "kerajaan campuran" dengan pembangkang. Jika ini terjadi, senario dan lanskap politik negara mungkin tidak sebagaimana hari ini.

Dalam konteks keselamatan dalam negara, Angkatan Tentera dan Polis cuba dipermoden dan diperlengkapkan bagi memperhebatkan penghapusaan pengganas Partai Komunis Malaya (PKM). Militia PKM masih lagi bergiat aktif dikawasan-kawasan pedalam, banjaran Titiwangsa, hutan-hutan di sekitar hulu Perak, Pahang, Kelantan dan sempadan Siam. "Leaflet-leaflet" propaganda Marxis-Leninist dan Maoist masih lagi tersebar di Bentong, Batangkali, Ulu Yam, Ulu Kinta, Gopeng, Bukit Berapit dan Gua Musang. Di Bukit Kayu Hitam, Operasi Dhoyai-Musnah (operasi bersama tentera Malaysia-Thailand) terus diperhebatkan untuk memusnahkan anasir pengganas yang bersembunyi di kawasan sempadan. Sintok (lokasi UUM hari ini) menjadi pengkalan hadapan bagi tentera Malaysia beroperasi.

Dalam aspek sosial, MAGERAN dengan segera menjana pelbagai idea. RUKUNEGARA telah dirangka dan lagu MUHIBBAH telah dicipta dan dinyanyikan disekolah-sekolah. Aku masih ingat bagaimana melodi lagu tersebut (kerana kami diwajibkan menyanyikannya ditiap-tiap kali perhimpunan. Pertandingan RUKUNEGARA antara sekolah-sekolah turut dilaksanakan. Masih jelas dalam fikiranku bagaimana Rohaizat (sepupuku) yang mewakili sekolahnya (dikampongku) turut serta dalam pertandingan itu. Tapi beliau tewas (mungkin kerana anak kurang bersemangat sewaktu mengikrarkan RUKUNEGARA). Sebenarnya banyak lagi gimik-gimik yang telah dicipta oleh pemerintah dalam memulihkan kembali perpaduan kaum. Terlalu panjang. Akupun bukan boleh ingat semuanya!





































(Antara rangkuman-rangkuman peristiwa 13 Mei 1969 di kota-kota besar negara).

Hatta, diringkaskan riwayat, biarlah aku ceritakan apa yang terjadi sebelum tragedi berdarah itu tercetus. Waktu itu kempen pilihanraya umum sedang hebat berjalan. Musa Hitam (sekarang Tun..) adalah calon Parti Perikatan (sekarang BN) bagi Parlimen Segamat. Selain Musa, ramai lagi tokoh-tokoh lain yang turut berkempen. Antaranya, calon PAS, DAP dan Gerakan (waktu itu Gerakan merupakan parti pembangkang).

Sebelum meneruskan wacana, aku ingin berkongsi pandangan. Biarlah aku berterus-terang sahaja. Pada pendapatku, 13 Mei 1969 lebih merupakan suatu "wake-up call" bagi pemerintah dan masyarakat negara ini. Tidak kiralah siapapun yang naik memerintah, parti mana yang naik "takhta" atau bangsa apa yang sedang menyarung jersi "kuasa" politik negara. Yang penting, mereka kena faham bahawa negara ini ada bangsa yang jadi pemilik asal atau pemilik mutlaknya - iaitu BANGSA MELAYU. Bangsa Melayu (termasuklah semua jenis dan spesis MELAYU) adalah BUMIPUTRA bagi Tanah Melayu dan wilayahnya. Mahu tidak mahu, suka atau benci, MELAYU adalah TUAN TANAH kepada negara ini. Oleh bangsa-bangsa yang selain dari itu hendaklah belajar untuk menghormati TUAN RUMAH. Bak kata perpatah lama: adat berkampong di tempat orang, hukum kanun hendaklah dijunjung. Jangan sampai kaduk naik junjung. Jangan sampai telunjuk menjolok mata! Itu tidak beradab atau BIADAB namanya!

Oleh itu ada batas-batas yang harus dipatuhi atau dihormati oleh bangsa-bangsa lain keatas BANGSA MELAYU. Bangsa-bangsa lain, mereka telahpun memiliki tanahair masing-masing. Cina, India, Serani, Ceylon, Punjabi, Portugis dan bangsa-bangsa diasfora lain - semuanya ada tanah asalusul nenekmoyang mereka sendiri. Mereka boleh balik ke kampong halaman masing-masing sekiranya tidak mampu lagi bersumpah-setia dan tunduk kepada "ketuanan Melayu". Mereka berhak melakukan demikian dan tiada siapa akan melarang. Itu adalah lebih mulia dan terhormat dari memikirkan bagaimana caranya untuk "memiliknegarakan" negara ini dari bangsa Melayu sebagaimana yang telah dilakukan oleh regim Lee Kwan Yew. Sikap dan pemikiran yahudi-zionis seperti itu hendaklah diketepikan jika mereka ingin terus menjadi warganegara berasaskan "jus-soli".

Bangsa bukan Melayu adalah kaum pendatang. Mereka patut berterimakasih kerana kesudian bangsa Melayu menganugerahkan "jus-soli" buat mereka. Memberikan mereka ruang yang cukup luas untuk bertapak (hingga berharta, kaya-raya, berpengaruh, berkuasa dan mendominasi sektor ekonomi negara ini). Jika Melayu memberikan "jus limau", "jus mangga" atau "jus nenas", mungkin sudah lama mereka lesap dari mukabumi negara ini. Oleh itu, disebabkan memiliki sebahagian dari kuasa politik negara, mereka mudah lupa daratan. Mereka cepat bersikap angkuh dan takkabur. Mereka berani bangun menderhaka dari tunduk patuh pada "tuan tanah" yang serba miskin dan hidup terhimpit bagai pengemis jalanan.

13 Mei 1969 bukan sekadar sejarah silam. Tetapi ia mengandungi rahsia yang cukup mendalam dan bermakna. Rahsia yang perlu didalami dan dihayati oleh setiap generasi yang telah lahir atau bakal dilahirkan selagi negara ini wujud sebagai wilayah merdeka. Generasi yang telah berpeluang menyaksikan peristiwa ini cukup faham erti yang tersirat. Tetapi generasi yang tidak pernah berpeluang menyaksikannya akan terus tersisih dari memikirkan "hikmah"nya. Sebagai suatu bangsa yang merdeka, kita seharusnya cuba menilai semula hakikat kita sebagai sebuah negara.

Kita bukan lahir sebagai sebuah negara bermasyarakat majmuk. Sebaliknya ia telah diatur rapi oleh para penjajah terdahulu untuk memastikan agar negara ini tidak akan stabil apabila "dimerdekakan". Mereka sempat menanam benih-benih kehancuran dengan pelbagai taktik. Mereka membawa masuk orang-orang dari selatan Cina untuk bekerja di lombong-lombong bijih. Orang-orang India selatan diangkut secara pukal untuk menjadi kuli diladang-ladang getah atau membina jalan-jalan keretapi. Orang-orang Punjab diupah untuk menjadi askar bagi mengawal aset-aset serta kepentingan mereka. Walhal mereka tahu bahawa Tanah Melayu bukan kekurangan orang untuk diambil bekerja. Mereka sengaja melakukan ini agar Melayu tidak akan berupaya memonopoli kuasa politik dan sosioekonomi dalam negara ini.

Akhirnya mereka berjaya merealisasikan matlamat mereka itu. "Perlembagaan Kemerdekaan" digubal dengan penuh strategik. Antara syarat utamanya, kerakyatan "jus-soli" perlu diberi dan UMNO, MCA dan MIC hendaklah bersetuju dan bergabung menubuhkan kerajaan. Jika tidak, Tanah Melayu tidak akan dimerdekakan (?) Tanah Melayu pun "dimerdekakan" dalam keadaan yang penuh teka-teki.

Ini dapat dibuktikan apabila konflik kaum tercetus pada 13 Mei 1969. Sebenarnya ia telahpun bermula lebih awal dari itu. 13 Mei 1969 adalah pelengkap pada konflik tersebut. Jika Sungai Gombak dan Sungai Kelang dapat bersuara, mungkin kita akan terkejut entah berapa banyak bangkai-bangkai manusia yang dicampakkan kedalam sungai-sungai tersebut. Sukar untuk didokumentasikan lantaran kebanyakan saksi-saksi atau orang-orang yang terbabit telah terlalu tua untuk memerihalkan perbuatan mereka dan peristiwa-peristiwa yang telah dilalui. Mungkin ada yang sudah mati untuk sempat bercerita kepada anak-cucunya. Berapa ramai orang yang mereka bunuh? Dan mengapa mereka tiba-tiba jadi pembunuh - adalah terlalu sukar untuk dijawab. Ini krisis kaum. Satu dunia sudah tahu (betapa celakanya krisis perkauman).

Sebagai seorang budak kampong yang kurang memahami hujung-pangkal tragedi pada ketika itu, aku sekadar tahu dan cuba memahami konflik tersebut dari kacamata seorang budak sekolah rendah yang terlalu mentah dalam hal kenegaraan dan politik. Aku setakat merangkumkam apa yang dilihat, didengar dan dibaca sendiri. Selebihnya, aku mendapat maklumat dari "penganalisis-penganalisis politik warung kopi" yang tidak cukup otoritatif dan terjamin kesahannya. Maklumat juga muncul dalam bentuk yang agak bercelaru. Al-maklumlah, pada ketika itu kadar indeks butahuruf dikalangan rakyat memang tinggi. Di Kampong Tasek-Alai contohnya, aku lihat ramai rakan sebaya yang tidak kisah bersekolah. Tidaklah diketahui: samaada mereka sengaja ponteng atau memang orangtua mereka tidak ambil kisah tentang aspek pendidikan anak-anak!

Apabila berada di sekolah menengah, aku difahamkan bahawa punca tragedi 13 Mei ialah pengaruh Parti Komunis Malaya (PKM) yang pada ketika itu masih bergiat aktif di negara ini. Selain tindakan militer di pinggir-pinggir hutan dan kawasan pergunungan, mereka juga giat menyebarkan propaganda dan dakyah melalui helaian-helaian (leaflets). Aku sempat mencuri maklumat-maklumat ini dari suratkabar atau corong-corong radio. Seawal tingkatan 1 dan 2 aku sudah "kenal" siapa Rashid Maidin, Chin Peng dan ramai lagi pemuka-pemuka PKM. Aku juga terdedah dengan maklumat bahawa telah terjadi perpecahan dalam PKM apabila terdapat dua mazhab yang saling bersaing antara satu sama lain: kumpulan Marxis-Leninis dan gerombolan Maoist (Mao Tse Tung). Ini dibuktikan oleh propaganda-propaganda yang mereka sebarkan.

(Peta Modes Operandi Militia PKM disekitar tahun 1960an hingga akhir 80an)


(Inilah antara naskah-naskah yang sempat juga aku tatap di bangku sekolah dahulu. Naskah-naskah ini telah memerihalkan secara umum apa yang berlaku disebalik tabir 13 Mei 1969.)


Aku tidak pasti samaada hari ini masyarakat masih menghargai sejarah ini. Generasi muda terutamanya semakin buta terhadap fakta ini. Bagi mereka, 13 Mei 1969 sekadar isu perkauman yang terpinggir dan samasekali tidak signifikan untuk difikirkan. Bagi mereka, isu-isu utama ialah peluang pekerjaan, peluang bisnes, peluang meraih untung maksimum dan peluang menjadi selebriti tak rasmi. Lantas menyerahkannya bulat-bulat ke tangan politikus-politikus untuk merungkainya. Sedarkah mereka bahawa tindakan menyerahkan beban tanggungjawab kepada segolongan orang yang hanya pandai beropera (daripada menyelesaikan permasaalahan negara) adalah sesuatu yang cukup tidak bertanggungjawab? Apalah salahnya kalau mereka cuba memikirkan dan menjadikannya sebagai iktibar untuk masa hadapan agama, bangsa dan negara?

Dalam pada itu, ada juga suara-suara sumbang yang menghujahkan bahawa 13 Mei 1969 merupakan "Teori Konspirasi" garapan Tun Razak pada menumbangkan rejim Tunku Abdul Rahman dan mewujudkan dasar-dasar baru yang lebih memberi keuntungan kepada kaum peribumi. Suara-suara sumbang yang diterajui oleh golongan kiri ini cuma mempersoalkan dasar-dasar sosial dan dasar-dasar pembangunan Tun Razak yang lebih condong kepada sosialisme (bukan komunisme!) serta kawalan pusat (sentralisasi) yang bercanggah dengan kapitalisme atau ekonomi bebas. Pada akhirnya, mereka perlu akur bahawa dasar-dasar Tun Razak lebih nasionalistik berbanding Tunku Abdul Rahman dan rejim-rejim terkemudian. Ini kerana, sewaktu pemerintahan beliaulah banyak tercetus idea-idea pembangunan dan perpaduan sosial yang diterimapakai oleh pemerintah-pemerintah sesudah beliau. DPN (contohnya), dicetuskan oleh DEB. Akta Petroleum 1974 (misalnya) bertanggungjawab melahirkan PETRONAS.

Jelaslah bahawa pemikiran-pemikiran pembangunan Tun Razak amat luarbiasa dan cukup patriotik sifatnya. Jadi, bagaimana orang sanggup menuduh Tun sebagai seorang konspirator politik? Dan, apa yang telah diadaptasikan oleh beliau sepanjang hayat kepimpinannya itu (untuk negarabangsa Malaysia ini) adalah sukar untuk dinikmati  lagi oleh rakyat negara ini dalam jangkawaktu yang panjang. Ini kerana kualiti politikus-politikus yang muncul pada hari ini terlalu jauh darjatnya berbanding beliau. Umumnya, politikus-politikus hari ini cukup opportunistik dan terlalu meminggirkan aspek moral. Mereka mensasarkan kepentingan peribadi sebagai asas perjuangan politik masing-masing.

Politikus-politikus kontemporari. Matlamat akhir mereka ialah monopoli kuasa dan materialisme. Korupsi merupakan kaedah atau prosedur biasa untuk merebut kuasa dan mempertahankan pengaruh masing-masing. Fitnah, prasangka, sabotaj dan sentimen perkauman adalah pelengkap kepada semua itu. Umumnya, dibawah pra-sedar, mereka cuba menyuburkan kembali bibit-bibit perpecahan dalam masyarakat yang sudah tersedia "fragile" (mudah pecah dan ranap) ini.
Demikianlah secebis kisah tentang 13 Mei 1969. Ws.

No comments:

Post a Comment