Monday, October 18, 2010

JERAM BATU 3

Sewaktu kecil dahulu kami sekampong menggelarkan tempat ini sebagai Batu 3. Lantaran ia terletak lebih-kurang 3 batu dari tempat kami. Dan memang ada batu tanda terpancang di tepi jalan menghala ke tempat itu. Tapi hari ini ia ditukarkan kepada Hutan Lipur Sungai Bantang. Terdapat sebuah bangunan kayu yang cantik (pejabat milik Jabatan Hutan) disitu selain dari bilik air dan (mungkin) stor. Gerai-gerai sementara juga sudah mula berderet di tepi laluan menuju ke jeram. Gaziboo pun nampaknya ada juga. Sesuai untuk berteduh atau santapan tengahari.


Tempat itu masih secantik dulu. Mungkin airnya agak berkurangan, petanda hutan balak semakin pupus di bahagian hulu. Tetapi masih sesuai untuk dijadikan tempat mandi-manda, lepak, shooting drama hindustan, bertapa, berborak dengan jin atau mengendap. Terpulanglah pada tujuan dan niat masing-masing. Tapi setakat jam 6 petang sahaja. Selepas itu anda tidak dibenarkan berlegar disitu lagi. Anda akan diperhambat keluar atas maksud keselamatan.



Aku sebenarnya jarang kemari. Tengok mood. Atau jadual. Sebab itu bila tiba disini, jam dah gelap. Orang sibuk hendak balik barulah aku terhegeh-hegeh sampai. Sebenarnya ada sebab. Aku tak gemar hiruk-pikuk yang membingitkan telinga. Aku nak dengar suara air jeram yang buas. Aku nak nikmati pekikan chenderiang dan apa sahaja ulat-ulat yang suka berlagu. Aku juga nak "enjoy" siulan unggas-unggas serta pekikan mergastua atau sang beruk dari atas gunung. Jadi, datanglah sesudah asar. Nescaya anda akan terpegun dengan apa yang anda lihat.

Namun disebalik keindahan alam disini, ada sejarah yang patut dijadikan iktibar. Pernah terjadi pembunuhan disini selain kejadian ditimpa dahan kayu balak. Itu belum termasuk kisah terseliuh, terhaggul batu, tergelincir, lebam sana lebam sini, dan macam-macam lagi. Maka, berwaspadalah selalu. Tiada jaminan 100 per sen. Boleh bergembira-ria. Tapi, ingati Allah Taala bila anda berada disini. Dan, tinggalkanlah hutan ini sebelum jam 6.30 petang. Jika tidak, jin ifrit akan mengajak anda bersembang panjang.


Pertama kali aku sampai disini ialah (mungkin) waktu di darjah 5 atau 6. Waktu itu aku pergi dengan adik (Johan, Juanda) dan abang (Razak). Ada seorang-dua rakan kampong turut serta. Dengan saiz kami yang masih kecil, mencukupi untuk sebuah basikal tua milik ayah (naik 4 orang) untuk tiba di tempat itu. Rakan-rakan lain juga berkongsi basikal. Separuh perjalanan, kami ambil jalan pintas meredah kebun getah Cina hinggalah sampai ke pinggir hutan menjurus ke lokasi jeram berkenaan. Kami bergerak awal dan tiba di lokasi sebelum tengahari. Sebab, kami perlu tiba semula di rumah sebelum petang. Jika tidak, ibu akan memberi khutbah yang panjang dan lebar.

Biasanya kami pergi dengan tangan kosong. Al-maklumlah, budak-budak kampong. Memang tak tahu adat-istihadat bersantap macam orang bandaraya. Memang tidak terfikir perlu membawa sebarang makanan pun. Hanya bila dah tua-bangka baru sedar bahawa memang seronok kalau ada sandwitch, biskut bujang, teh tarik atau kopi sejuk. Biasanya selepas puas jadi badak berendam, perut memang kebuluran. Jadi, bila sudah besar, barulah sedar diri. Sekarang semua orang bawa bekalan kalau hendak berendam di Sungai Bantang. Paling tidak, mee goreng mamak atau mee siam pun tanggung beres. Jangan beli di gerai. Harganya mahal. Rasanya entah "hapa-hapa".. Paling malas pun, buatlah sandwitch sendiri, roti kaya atau roti telor dan bancuhlah teh bujang buat bekalan ke sana.

Tapi kalau nak ke jeram ini, carilah tarikh yang sesuai. Mungkin diluar musim akhir cuti persekolahan misalnya. Jika tidak, kita perlu bertoleransi dengan kesesakan yang terjadi. Dan bagi aku (dan suku-sakatku yang masih tinggal berdekatan kampong kami), ini suatu kelebihan yang sukar diperolehi. Sebagaimana kisah pendidik kampong Ulu Chepor dekat Chemor. Amat beruntung - kerana duduk berdekatan dengan hutan lipur. Namun jeram hutan lipur Ulu Chepor bukanlah tandingan untuk jeram Sungai Bantang.

Demikianlah secara ringkas kisah Jeram Batu 3.

No comments:

Post a Comment