Tuesday, October 19, 2010

KISAH DI BATU BADAK: KETINGGALAN BAS

Sampai sekarang pun aku masih teringat kisah ini. Kalau ketinggalan bas sewaktu nak ke sekolah, tentu buruk padahnya. Nasib baik ketinggalan bas sewaktu pulang dari sekolah.

Kisah ini terjadi sewaktu aku di darjah 6. Penggal pertama. Suatu hari aku terlewat sedikit meninggalkan kelas. Maka apabila aku turun ke kawasan tapak bas-bas menunggu murid-murid, bas sewaanku baru saja lesap. Aku terpanik sekejap. Ah, tak boleh jadi. Nampaknya aku tiada pilihan lain kecuali membetis sejauh lebih-kurang 9 batu (15 km). Mujur hari panas. Dan, aku selamat sampai ke rumah Atok Teh lebih-kurang jam 3 petang.

(Bangunan asal Sekolah Rendah Inggeris Segamat masih dikekalkan)

(Dulu ini merupakan laluanku ke kantin kecil)

(Koridor ini cukup nostalgik! Kami akan berbaris disini untuk ke perhimpunan di padang sekolah)

(Desa perumahan ini terletak di belakang sekolahku itu. Dahulu kawasan ini berupa rimba sarang harimau)

(Sekarang sekolah ini dinamakan SK Datuk Wan Idris, Segamat)

Tiba di rumah, Atok Teh yang tampak serius terus menyuruh aku makan tengahari sambil melaksanakan "post mortem" mengapa aku lambat pulang. Akupun jawab selamba: "...tertinggal bas!". Akhirnya beliau tertawa dan nasihatkan agar aku lebih cepat bergerak dan jangan cuba ke bilik air atau buat benda-benda lain yang boleh menyebabkan aku ketinggalan bas lagi. Aku mengiakan saja. Maklumlah, aku memang bukan jenis suka bercakap banyak.

Lauk tengahari itu memang sedap, sardin masak sambal. Sampai sekarang masih kuingati. Atok Teh memang gemar masak sardin. Akupun bukan jenis pemilih sangat. Apa saja yang dia masak, aku bedal. Kalau dia gulai tiang telefon pon aku bedal jugak!

Tapi sebelum aku ketinggalan bas, aku juga pernah ditinggalkan oleh kereta sewaku. Itu berlaku sewaktu di darjah satu. Yang itu aku betul-betul panik. Aku terpekik-pekik memanggil kereta itu. Maklumlah, sudah jam 6.30 petang. Kalau aku ketinggalan kereta ini, alamat aku bermalam di sekolah lah! Dan, membayangkan wajah Atok Cik (waktu di Jalan Hassan), mungkin teruk aku dikerjakannya nanti. Alhamdulillah, drebar kereta itu perasan. Aku terselamat!

Itu adalah antara dua kisah yang kekal melekat di fikiranku sehingga kini. Kisah sewaktu di Sekolah Rendah Inggeris Segamat.

No comments:

Post a Comment