Sunday, October 17, 2010

KALAU BERSAHABAT

Perpatah purbakala ada berkata: "Teman ketawa banyak yang dapat, teman menangis sukar dicari.." Orang Melayu dahulukala memang petah mencipta perpatah walaupun mereka tak pernah ke universiti. Namun perpatah atau bidalan-bidalan ini bukan sembarangan. Ia terbina dari pemerhatian terperinci atau kajian demi kajian. Hakikatnya, bukan main serkap jarang atau hentam secara sembrono macam politikus tak bermaruah zaman sekarang.

Memang benar. Kawan untuk diajak bergelak-ketawa atau menjual temberang memang banyak melintang-pukang didepan dan belakang kita. Tapi bila kita menangis, hanya tunggul kayu, tiang talipon atau kucing tua sahaja yang sudi temani. Yang lain lesap entah kemana. Lebih menyiksa lagi kalau kita sedang terjebak dalam wabak hutang dan tekanan hidup. Ancaman oleh majikan sudah cukup berat untuk memaksa kita tidak lena tidur. Kawan-kawan yang tidak berkualiti dan bermoral adalah pelengkap kepada penyiksaan itu.

Bagi mereka yang terlalu taksub kepada persahabatan (macam dalam filem hindustan atau drama-drama kontemporari), mereka sanggup menerima apa sahaja qadha dan qadhar yang datang kepada mereka. Sebagaimana si Jebat (dalam Sejarah Melayu dikatakan Kasturi) yang terlampau taksub bersahabat dengan Tuah. Ditamatkan cerita, Jebat dihapuskan oleh kesetiaannya sendiri. Kalaulah beliau boleh bersikap lebih profesional, sudah tentu sejarah tok nenek kita akan berbeza.

Sebab itu eloklah berhati-hati bila memilih sahabat. Bak kata orang, "...berkasih biar beribu, berkawan biar satu.." Logik? Mungkin tidak. Tapi, boleh uji teori tu. Baru kita pasti bahawasenya memang sukar mendapatkan kawan yang boleh diberikan status "sahabat". Selebihnya, mereka bukanlah sahabat. Sekadar rakan sekerja, kawan sejabatan, rakan sekelab, rakan sekampong, rakan sepasukan, rakan sekolej, geng merempit, rakan berpolitik dan lain-lain. Kalau masih tidak yakin, eloklah buat kajian sendiri.

Bersahabat memang penting. Selama ini kita sekadar meluahkan apa yang tersirat dan terbuku didada pada kucing-kucing tua, dinding-dinding usang atau cermin-cermin retak yang tidak tahu bertindakbalas. Mungkin sekali-sekala kita perlukan seseorang yang benar-benar boleh menjadi pendengar. Bukan sekadar memiliki daya pendengaran yang baik dan cekap, tetapi mampu menghadam, mencerna dan memberi pendapat yang bernas. Kalau sekadar mampu jadi pendengar yang baik, tikus-tikus atau cicak pun boleh mendengar!

Tapi kadangkala lebih bagus memiliki sahabat yang pendiam. Bukan bisu. Mungkin sedikit bodoh, tapi berakal dan gemar menggunakan akalnya. Setidak-tidaknya, tidak pandai menyakitkan jiwa. Namun, kadang-kadang kebodohan juga boleh mencetuskan sakit hati yang teruk. Jadi, molek kalau cari yang sederhana. Yang tengah-tengah. Tidak terlalu kiri. Tidak terlalu kanan. Tidak berat sebelah. Bukan fanatik. Berfikiran terbuka tapi pemikir. Tidak terlalu serius atau terlampau lucu macam kaki temberang. Tidak terlalu rajin tetapi bukan terlalu malas. Semestinya beriman kepada Allah Taala. Pokoknya, seimbang dalam pelbagai aspek.

Mungkinkah anda dapat bertemu orang yang seperti itu di dunia fana ini? Tidak terlalu ideal. Tetapi baik dan berkualiti dalam konteks moral, mentaliti, daya berfikir dan mungkin juga ilmu pengetahuan. Tidak sombong dengan pemilikan, status quo, jawatan, kuasa atau hartabendanya. Tidak pernah takkabur dengan keilmuannya. Watak yang betul-betul berpijak di bumi. Berani dan sanggup berhadapan dengan mata pedang atau di hujung senapang.
Bagaimana? Setuju?

No comments:

Post a Comment