Wednesday, October 13, 2010

CERITA BASI SEORANG PERANTAU 1

Entahlah.

Mungkin sudah suratan. Sejak kecil aku sudah terperangkap dalam belenggu perantauan yg serba kubenci tapi tak kuhindari. Sejak umur 5 atau 6 tahun aku sudah diheret utk duduk bersama arwah Tok Cik (nenek saudara) yang menyewa bilik di Jalan Hassan, Segamat. Dan aku kekal bersama beliau hingga penghujung darjah 4 gara-gara ibu mahu aku masuk bersekolah Inggeris. Ketika itu sekolah aliran Inggeris hanya terdapat di bandar Segamat. Sekolah Rendah Inggeris Segamat jadi sekolah pertamaku.

Sewaktu di darjah 5, aku tinggal bersama Tok Arah (nenek sebelah ibu) di Kampong Tasek, Gemereh, Segamat. Suasananya hampir sedaif kampong asalku jugak. Tiada air paip, bekalan letrik, jalan yang tak sempurna. Mungkin kampong asalku lebih "advance", sebab masih dekat dgn stesen keretapi, ada pejabat pos, balai polis, sekolah rendah, sebatang sungai yang bersih airnya dan ada panggong wayang untuk menonton filem-filem hindustan, Shaw Brothers, Cathay Keris, hollywood, Hong Kong.

Sementara itu, abangku (Abang Sah) yang pada awalnya tinggal sama di Jalan Hassan telah lulus SRP dan menyambung ke Tingkatan 4 aliran sains di Sekolah Menengah, Sedeng (sekarang Sekolah Menengah Datuk Bentara Dalam). Beliau memilih untuk tinggal di asrama sekolah tersebut walaupun cerita tersebar bahawa terdapat banyak kubur askar Jepun disitu... Kes histeria dan kejadian-kejadian misteri ada dilaporkan.

Di Kampong Tasek, aku (berserta arwah Tok Arah dan suaminya Tok Ahee berserta 4 orang pakcik yang umurnya tidak berapa jauh dari umurku) bergantung hidup pada pelita minyak tanah, lilin, air perigi, air sawah, dapur kayu, bumbung separuh zink separuh atap rembia. Di hujung minggu kami ke paya mencari ikan, kijeng, lokan, siput hitam atau ke belukar mencari pucuk paku, pucuk ubi. Tidak lupa kamu mencari kayu untuk bahanapi memasak. Tiada dapur minyak tanah. Jauh sekali dapur gas. Suatu kehidupan yang terlalu ringkas dan banyak bergantung pada apa yang ada didepan, belakang atau halaman rumah. Ubi rebus cicah sambal tumis atau nasi putih lawan ikan sembilang masak asam adalah menu rasmi kami.

Ketika di Jalan Hassan dahulu, aku (bersama arwah Tok Cik, arwah kak Ros, abang Sah dan sepupuku, Rahmat) sempat menumpang selama hampir 3 tahun di rumah Makcik Timah/Mohd Durin (orang Minangkabau) yg ada bekalan air paip dan lektrik. Rahmat berpindah sekolah di Labis sewaktu kami di darjah 4. Tapi abang sulungku (bernama Ali) cepat tampil mengisi kekosong itu. Beliau berpindah dari sekolah agama di Chaah ke sekolah Arab di Kampong Gubah, Segamat. Waktu itu, aku masih di darjah 3.

Aku sekali lagi dipindahkan bila naik darjah 6. Kali ini aku tinggal bersama arwah Atok Teh di Kampong Batu Badak, Segamat. Rumah itu ada air paip, bekalan letrik. Tetapi terlalu sepi kerana Atok Teh hanya sendirian. Mujur ada abangku yg bernama Ali tadi. Beliau berbasikal sejauh lebih 10-12 batu ke sekolahnya di Gubah tiap-tiap hari. Beliau kekal bersekolah di situ sewaktu aku berpindah sekolah ke Labis.

Akhirnya ibuku mengambil keputusan untuk membawa aku balik ke kampong dan bersekolah di Sekolah Rendah Inggeris Labis. Akulah insan yang paling gembira dalam dunia apabila keputusan itu dibuat. Sekolah ini lebih kecil berbanding sekolahku yang di Segamat. Namun, itu tidak menjadi soal sekarang. Yang penting, aku akhirnya dapat kembali hidup dalam keluargaku sendiri.

Disebalik kegembiraan dapat berkumpul kembali dengan adik-beradik yang selama ini cuma dapatku mesrai sewaktu cuti penggal persekolahan, aku terpaksa belajar bangun jam 5 pagi tiap-tiap hari. Tentukan aku sudah tercegat ditepi jalan sebelum jam 6.15 pagi jika mahu selamat! Sekolah di Labis hanya 15 batu dari kampongku. Tetapi bas sewaanku akan terlebih dahulu menurunkan penumpang di pekan Chaah sebelum meluncur cepat ke pekan Labis.
Sebab itu bas ini tidak bertoleransi pada penumpang yang gagal terpacak ditepi jalan menanti pada waktunya! Dan, untuk menambahkan stres disubuh hari, aku terpaksa mandi di sungai (yang jaraknya lebih-kurang 400 meter dari rumahku) yang belum pasti cukup selamat (dari anakonda mini atau buaya katak!) Yang pasti, aku akan lari lintang-pukang didalam gelap belukar untuk cepat-cepat sampai rumah. Tak sanggup aku berendam lama-lama dalam sungai yang serba gelap dan "mengerikan" itu! Mana tahu kalau benar-benar ada buaya sedang ternganga di tengah-tengah sungai itu?

Beginilah keadaannya sejak penggal kedua darjah 6 hinggalah aku selesai tingkatan 5. Pun begitu, aku sempat tinggal di asrama sebelum duduki peperiksaan MCE - iaitu mulai bulan Ogos hingga November. Sempatlah aku menikmati "glamor" serta orientasi ringkas di hostel. Aku tak berapa kisah. Yang aku paling kisah, imaginasi tentang mulut buaya atau anakonda tidak lagi menghantuiku di pagi-pagi buta itu.

Aku menghabiskan pelajaran menengahku di Sekolah Munshi Ibrahim, Labis dalam aliran Inggeris. Selepas mendapat gred dua dalam peperiksaan MCE, aku melanjutkan pelajaran tingkatan enam di Sekolah Tinggi Segamat (STS) hingga selesai peperiksaan HSC (sekarang STPM). Sepanjang bersekolah di Segamat, aku tinggal di hostel (selepas itu dijadikan Pejabat Pendidikan Daerah sebelum ditukar menjadi Pusat Kegiatan Guru) yang terletak berdekatan Buloh Kasap. Mulanya aku berjalankaki ke STS. Selepas beroleh biasiswa kecil (khas untuk pelajar tingkatan 6 bumiputera pada ketika itu - sebanyak RM25 sebulan), aku membeli basikal jenama Raleigh. Barulah lega sedikit - lantaran jarak ke STS ialah lebihkurang 8 km. Cukup jauh untuk menghasilkan peluh masam di ketiak!

Akhirnya, bila dikira jumlah sebenar aku hidup bersama orangtua dan adik-beradikku serta dibelai oleh kasih-sayang yang langsung dari mereka, aku cuma menikmati tidak sampai 12 tahun (selepas mengambilkira faktor umur sewaktu menceburi alam ketenteraan - pada usia 21 tahun). Bila aku memasuki dunia ketenteraan, aku jadi perantau sepenuh masa.

Sehingga nota ini ditulis, aku masih mengekalkan statusku sebagai seorang perantau, walaupun pada hakikatnya aku "benci" untuk terus merantau...



No comments:

Post a Comment